Przejdź do głównej zawartości

Bajdy. Mamrotania I. - Koci fort



Tylko dwa  dni września wystarczyły mi do zrobienia całej serii rysunków i zdjęć jurajskich zamków,  na wyżynie Krakowsko - Częstochowskiej. Jura ze swoimi ostańcami, piaszczystymi łachami- nagle pośrodku lasu i naturalnie kazimierzowskimi Orlimi Gniazdami to kraina metafizyczna. Taki nastrój towarzyszył mi podczas rysownia tej fantasmagorycznej weduty. Rzeczywiste ruiny Ogrodzieńca, poddałem pewnej transformacji w rysunku, który zatytułowałem Koci Fort. Wydało mi się szalenie pociągające, odtwarzanie przy pomocy zwyczajnych narzędzi, takich jak ołówek czy tusz, różnorodnych struktur i warstw. Poszukiwałem głębokiej czerni dla dodania kontrastu. Po wielu próbach z rozmaitymi ołówkami i grafitami, okazało się, że wodorozcieńczalny Derwent Sketching daje właśnie taką czerń, o jakiej myślałem.





warstwy

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szkicowanie w Olsztynie

Podróżowałem nie dawno wzdłuż słynnego szlaku Orlich Gniazd. Od Częstochowy do Krakowa. W Olsztynie zatrzymałem się na dłużej. Malownicze ruiny zamku Olsztyn obudziły we mnie ducha rysownika. Stąd też popełniłem taki prosty, nie nazbyt dosłowny szkic. Nie jest to z pewnością rysunek na poziomie pejzaży Napoleona Ordy ale postanowiłem go umieścić tutaj. Jest już w dobrych rękach.

Aga w, a trois crayons

Moja próba w a trois crayons   materiały Niedościgniony wzór   Technika znana przynajmniej od renesansu. W epoce rokoko ,a  trois crayons (węgiel, biała kreda, sangwina), opanowało do perfekcji kilku wybitnych twórców najbardziej znanych, można powiedzieć reprezentatywnych dla epoki i charakteru pracy w tej technice. Mogę  tutaj wymienić: Watteau, Fragonarda, Greuze'a czy Bouchera. To genialni mistrzowie, których dzieła podziwiamy wszyscy do dzisiaj. Szczególnym uwielbieniem darzę obrazy Bouchera, zwłaszcza te ukazujące mityczną Ledę z łabędziem. Ale w odniesieniu do techniki "trzech kredek", to właśnie rysunki i szkice  Greuze'a, tworzone były z największą ekspresją, szybką zdecydowaną kreską i mocnym światłocieniem. Portret Agi, zapewne jeden z kilku jakie powstaną, wykonałem z wielką radością i lekkością w rysowaniu trzema pastelami, po długim okresie nierysowania w ogóle. W wielu Jej fotografiach, co także przeniosło się na mojego autorstwa konte...

Brama " Manufaktury" w tuszu.

Usłyszałem niedawno głos, że nic nie pokazuję nowego. Moim życiowym imperatywem jest nieustanne lenistwo, więc z trudem zebrałem się za akcję aktualizacji; Czas najwyższy nadrobić zaległości. Rysunek tuszem poniżej, to efekt tytanicznej pracy ostatnich czterech ciemnych deszczowych niedziel. Skan jednak, wykonany na moim wysłużonym sprzęcie HP bestialsko obszedł się z subtelnościami rysunku stalówką. To nic. Pomyślałem, że i tak warto to pokazać właśnie tutaj.